Tuesday 7 March 2017

Rabu yang mencabar

8 Mac 2017

            Pagi-pagi macm ni memang menyegarkan. Seusai solat sebelum membaca al quran umi kejut anak-anak solat subuh.Siabang memanggilku menghampirinya. Dia menceritakn perihal kakinya yang tergeliat di sekolah.Hihihi, umi gelak dalm hati.

            "Mai umi nak tengok" ujarku. Dihulurkan kakinya, tiada tanda-tanda cedera,bengkak pun tiada.Jauh dalam lubuk hatiku terasa yang ini semua alasan untuk tidak kesekolah.Tahulah apa yang umi nak buat.

              Umi terus bagitau kat anak keempat mintak beliau yang mengejut dan suruh mndi kesekolah.

               "Acik, bangun, mandi,pi sekolah" ringkas je arahan sang abang.
               "Acik sakit kaki, kaki tergeliat kat sekolah, bengkak dah surut tapi masih sakit" sahut si adik.
               "Boleh jalan dak?"tanya si abang. Tiada jawapan dari si adik. "kalau boleh jalan, bangun,mandi dan pi sekolah"sambung si abang.Adik bangun pelan-pelan,mandi dan bersiap ke sekolah. Umi jangan kata apa-apa.

               Setiap pagi beginilah keadaannya, kalau masalah yng timbultu rasa boleh selesaikan sendiri memang umi akan selesaikn sendiri.Tapi kalau rasa tak boleh selesai bantuan ahli keluarga sangat-sangat umi hargai. Kehidupan sebagai ibu tunggal sangat mencabar, hanya yang melalui merasai. Bukan umi tak redha, bukan umi mengeluh hanya mensyukuri nikmat punya ahli keluarga yang sanggup berkorban membesarkan anak-anak yatim bersama umi.

No comments:

Post a Comment