Thursday 16 March 2017

Umi rindu dia

Teks : Fauziah Hamidon.
fauziah.hamidon@gmail.com
http://fauziahhamidon.blogspot.com

Semakin dekat hari kepergian umi ketanah suci, umi sudah semakin sibuk. Aduhai , banyak nya urusan yang tidak selesai lagi. Persediaan secara fizikal masih dilakukan, berjogging petang-petang untuk kecergasan di Taman tasik.

Kalau ikut jadual semalam umi kena siapkan pakaian ke sana hari ini. Memang tidak berapa pasti berapa helai yang hendak dibawa. Tapi tidak mengapa. Umi anggar 6 helai jubah pasti cukup.

Satu satu jubah di perhatikan , dibetulkan dan dijahit sekali lagi tempat-tempat yang mungkin boleh koyak. Bawa baju-baju yang ada sahaja. Umi ingat nak berjimat sahaja dari segi pakaian ni.

Dalam nak berjimat tu pun baru 2 helai yang betul betul siap. InsyaAllah perlahan-lahan umi siapkan.

Sebelum tu umi dah beli peralatan mandi yang kecil-kecil seperti berus dan ubat gigi.

 Umi ke Tesco membeli barang-barang ini. Melihat berbagai jenama umi jadi  keliru. Selama ini arwah suami yang membeli segala keperluan di-rumah. Rasanya sepanjang menjadi wanita bergelar isteri, boleh dikira dengan jari umi ikut suami membeli peralatan macam ni.

Lama juga umi membelek-belek jenama yang ada. Ya Allah, masa untuk berubah. Banyak pelajaran yang Kau berikan sepanjang perjalanan kembara umrah ini. Umi bersyukur Ya Allah. Umi sedang belajar berdikari, menjaga kesihatan, berlari bersendirian dan Umi hanya ada Allah.

Sayunya hati.

Umi terfikir sebaiknya buat list barang apa yang umi perlu bawa. Teringat segala pelajaran yang suami ajar dulu. Senarai perlu ada. Tick semua benda yang dah ada. Senarai panjang sudah jadi semakin pendek. Syukur ya Allah dengan kurniaan Engkau. Tapi hati jadi sayu. Ya Allah aku rindu dia...

No comments:

Post a Comment